Képméret arányok
A DVD video stream 720x480-as képmérettel rendelkezik. De 720/480 = 1.5, amely egy lehetetlen képméret arány egy filmnek. És mi van a teljes képernyővel, a széles-vászonnal, anamorph képpel, stb?
Sok ember nincs tisztában ezekkel a dolgokkal és nem biztos abban, hogy hogyan kell átméretezni. Ez a cikk megpróbál választ adni ezek közül néhány rejtélyre.
DAR – azaz, hogyan nézzen ki egy DVD megfelelően
Minden MPEG-2
video stream-nek megvan
a saját DAR (Képernyő méretarány) jele. Ez a jel mondja meg a lejátszónak, hogy
milyen fajta képernyőre kódolták el az adott streamer. Négy érték van: 1:1, 4:3,
16:9 és 2.11:1. Az első és az utolsó nem valami lényeges, mivel nincs olyan
tévé, amelyik ilyen méretaránnyal rendelkezne. A 16:9-es
DAR-ral rendelkező videókat 16:9-es TV-kre tervezték,
de ez nem azt jelenti, hogy nem játszhatóak le 4:3-as TVn.
Ugyanez vonatkozik a 4:3-as DAR-ra
is.
Most nézzünk
meg egy példát: Austin Powers: Szõr Austin Powers. Mivel ez
egy NTSC lemez a video stream
felbontása 720x480(a PAL lemezeknek 720x576. Minden
magyarázat ebben a cikkben felhasználható ezekre a streamekre,
is, de az átméretezésnél a függőleges méret 576 legyen). Ezen a lemezen a filmnek
két változata is megtalálható: a szélesvásznú valamint a sima. A sima (a lemezen
fullscreennek (teljes képernyősnek) hívott az általános
4:3 TV-re van, ahol a kép betölti az egész képernyőt,
míg a szélesvászon ebben az esetben 16:9-et jelent.
A szélesvásznú kifejezést nem ajánlatos használni ebben az értelemben, mivel
2 fajta szélesvászon típus is van: letterbox-szélesvászon és anamorphic
szélesvászon, mind a kettőt megmagyarázza a cikk kicsit
lentebb. A rippelés után töltsd be a szélesvásznú
VOBokat a DVD2AVIba
és egy hasonló képet fogsz kapni:
Ez egy kicsit furcsán
néz ki, nem igaz? Valóban, hiszen ez egy 720x480-as felbontás, aminek a képaránya
1:1.5, holott a filmnek eredetileg 1:1.85-ös a képaránya.
Ha megnyomod
az F5-öt, a statisztika ablak megmondja neked, hogy ez egy 16:9-es stream.
Amikor megnézed
a filmet egy szoftveres DVD lejátszóban a következőhöz hasonló képet fogsz kapni:
Ez
már jobban néz ki, nem igaz? Az emberek többé nincsenek összenyomva, nem vékonyak,
és úgy néznek ki, mint ahogy nagyképernyőn kinéztek.
Mi történt?
A stúdió egy anamorf szélesvásznú átalakítást végzett.
A filmet levették a kameráról(ahogy a bal oldalon látszik),
majd vízsztintesen összenyomták, hogy ráférjen a dvd
felbontására (első kép). Ezután beállítoták 16:9-re a képarány (DAR)
jelet, amely megmondja a lejátszónak, hogy újra nyújtsa szét a képet.
Matematikailag
ez a következőképpen néz ki: Van egy 720x480-as MPEG-2 streamünk.
Ha megszorzod a függőleges felbontást a képaránnyal (480*16/9=853==~850),
amely megadja a vízszintes felbontását a megfelelően széthúzott filmek. Tehát
a 720x480-as stream vízszintesen 850x480-ra lesz széthúzva
lejátszás közben. Ez teszi lehetővé, hogy a DVD teljes függőleges felbontását
használjuk, amely maximális minőséget nyújt.
Amikor Pc formátumba kódolunk(pl DivX), először szét kell húzni
a képet, aztán lehet átméretezni az általunk kívánt felbontásba (ez megfelelne
egy 1:1-es DARral rendelkező filmnek). Az asztali
lejátszók VCD vagy SVCD formátuma esetén más a helyzet, hiszen ezeknek nincs
DAR jelzésük (4:3 vagy 16:9, ahol az utóbbi nem mindegyik
ismert lejátszón fog működni). Akkor lássuk mit kell
tenni. Az első lépés, hogy megtudjuk a megfelelő képarányát a DVD felbontásnak.
Hogy ezt megtehessük a képnek a következőképpen kell
kinéznie:
Hasonlítsd ezt össze
az első, valamint a második képpel. Láthatod, hogy ugyanaz a felbontása
mint az elsőnek, de ugyanolyan(jó) képaránya van mint a másodiknak. Ez a folyamat,
amikor veszünk egy képkockát és DVD felbontásba teszük,
megtartva a megfelelő képarányt az úgy nevezett letterboxing.
Amint az látszik kevesebbet használunk a rendelkezésre
álló függőleges felbontásból. Ez ideális a 4:3-as TVkre,
mivel a kép megjeleníthető úgy ahogy van, ellenben,
16:9-es DVD esetében a lejátszónak először ezt a letterboxing
átalakítást kell végrehajtania(amely magában foglal egy csekély ámde nem feltűnő
minőségromlást). Ha nem megfelelően állítottad be a DVD lejátszódat (4:3 TV=
állítsd a TV formátumot 4:3, vagy 4:3 letterboxedra,
16:9 TV: állítsd a formátumot 16:9-re), akkor nem lesz letterboxolás
és a kapott kép olyan lesz mint az első képen.
Amit fontos
itt megjegyezni az az, hogy a lejátszó letterboxolást végez a 16:9-es lemezen,
ha 4:3-as TVn nézed. Mikor ilyen streamet kódolunk VCD vagy SVCD-be,
ez a folyamatot szintén meg kell tenni. Sajnos az egyetlen kódoló
amely támogatja a DAR megválasztását, az a TMPG (válaszd ki a forrás képarányát
a haladó beállításokban(advanced settings)
és a video arrange mode-ot teljes képernyőre, a képarány megtartása mellett).
Amikor nem TMPG-t használasz
más módszerrel kell megoldani a megfelelő letterboxolást.
Egy megoldás lehet a VirtualDub, ahol kisebb felbontásra
méretezel át, mint a cél felbontása, és ezek után fekete sávokat adsz hozzá.
Vannak DVDk, amelyeknek 4:3-as a DARja, de mégis szélesvásznú képet tartalmaznak. Valójában
ezek letterboxed szélesvásznak.
Ezeket a DVDket az előbb elmagyarázott mód szerint
készítették. Amikor ezeket a DVDket 16:9-es TV-n nézed
a képet vízszintesen és függőlegesen is szét kell húzni,
amíg egy anamorphic szélesvásznú képnél csak vízszintesen
kell széthúzni , amely ezáltal nagyobb függőleges munkateret ad, ezáltal jobb
minőségű képet is. A DVD korszak kezdetén a letterbox szélesvásznú átalakítások nagyon népszerűek voltak , különösen az Amerikai stúdiókban, amíg Európában a
16:9-es TVk népszerűbbek, és ezért ez volt a szabvány
a kezdetektől. Szerencsére most már a DVDk 16:9-ek, és csak néhány makacs rendező és pár szegény stúdió
utasítja el a 16:9 átalakítást.
Azt már talán
tudhatod, hogy a VCDnek és az SVCDnek a felbontása nem 4:3 annak
ellenére, hogy a DARjuk 4:3. De az SVCD 480x480 és ha végzel egy kis számítást a fenti szabály szerint(480*4/3=680),
akkor a kimeneti felbontás 640x480, amely megfelel a 4:3nak. A video
vízszintesen összenyomva tárolódik a lemezen, és lejátszás alatt terül csak
szét. Tehát ha egy teljes képkockát kiszedsz az (S)VCD-ről,
akkor nem lesz megfelelő a képarányam tehát ugyanaz a helyzet
mint a DVDvel.
Fontos dolog
fejben tartani azt, hogy a Windows Média Lejátszó általában nem tud a DAR-ról (ez függ attól, hogy milyen MPEG-2 szűrű van installálva),
ezért előfordulhat, hogy az SVCD MPG-t 480x480-ban
játsza le, és összenyomottnak tűnik. De aggodalomra
nincs ok. A SVCD lejátszók rendesen ki fogják nyújtani és megfelelő képarányt
fognak biztosítani.
Pan & Scan átalakítások
Vessünk egy
pillantást a video történelmének egy szomorú epizódjára:
mivel sok TV manapság még mindig a 4:3 formátumot használja,
sok filmet pan&scan másolatokban adnak ki, más
szóval: Betöltik a teljes képet. 16:9-es TV tulajdonosok gyűlölik a 4:3-as filmeket
teljes szívükből, és remélem miután ezt elolvasod soha
többé nem veszel ilyen silány átalakításokat, mert ezek teszik tönkre a videozást.
Szerencsére a DVD korban ezek egyre rikábban fordulnak
elő, annak köszönhetően, hogy a DVD egyre közkedveltebb lesz és kölcsönözni
is lehet már.
Nézzük meg
mégegyszer a forrásunkat.
A
pan&scan átalakításnál az történik, hogy a forrás képkockának(amelynek 1:1.33 vagy 4:3 képaránya van) egy részét
levágják. Ezt a piros négyzet szimbolizálja a képen. Az „ablak” nem fixált de
rugalmas. Tehát amikor a színész átmegy a jobb oldalra az ablak követni tudja őt egy bizonyos fokig. Ez a pan (horpasztás) része a pan&scannek. Bizonyos esetekben az ablak rá is közelíthet
a framere, ez a scan.
Amint az látható a képekből a pan&scan
átalakítások rengeteg részét elveszik a képnek és elrontják a rendező elképzelését
arról, hogy nézzen ki a film.
Fordította: LoSTaNT