Képméret arányok

A DVD video stream 720x480-as képmérettel rendelkezik. De 720/480 = 1.5, amely egy lehetetlen képméret arány egy filmnek. És mi van a teljes képernyővel, a széles-vászonnal, anamorph képpel, stb?

Sok ember nincs tisztában ezekkel a dolgokkal és nem biztos abban, hogy hogyan kell átméretezni. Ez a cikk megpróbál választ adni ezek közül néhány rejtélyre.

DAR – azaz, hogyan nézzen ki egy DVD megfelelően

Minden MPEG-2 video stream-nek megvan a saját DAR (Képernyő méretarány) jele. Ez a jel mondja meg a lejátszónak, hogy milyen fajta képernyőre kódolták el az adott streamer. Négy érték van: 1:1, 4:3, 16:9 és 2.11:1. Az első és az utolsó nem valami lényeges, mivel nincs olyan tévé, amelyik ilyen méretaránnyal rendelkezne. A 16:9-es DAR-ral rendelkező videókat 16:9-es TV-kre tervezték, de ez nem azt jelenti, hogy nem játszhatóak le 4:3-as TVn. Ugyanez vonatkozik a 4:3-as DAR-ra is.

Most nézzünk meg egy példát: Austin Powers: Szõr Austin Powers. Mivel ez egy NTSC lemez a video stream felbontása 720x480(a PAL lemezeknek 720x576. Minden magyarázat ebben a cikkben felhasználható ezekre a streamekre, is, de az átméretezésnél a függőleges méret 576 legyen). Ezen a lemezen a filmnek két változata is megtalálható: a szélesvásznú valamint a sima. A sima (a lemezen fullscreennek (teljes képernyősnek) hívott az általános 4:3 TV-re van, ahol a kép betölti az egész képernyőt, míg a szélesvászon ebben az esetben 16:9-et jelent. A szélesvásznú kifejezést nem ajánlatos használni ebben az értelemben, mivel 2 fajta szélesvászon típus is van: letterbox-szélesvászon és anamorphic szélesvászon, mind a kettőt megmagyarázza a cikk kicsit lentebb. A rippelés után töltsd be a szélesvásznú VOBokat  a DVD2AVIba és egy hasonló képet fogsz kapni:

Ez egy kicsit furcsán néz ki, nem igaz? Valóban, hiszen ez egy 720x480-as felbontás, aminek a képaránya 1:1.5, holott a filmnek eredetileg 1:1.85-ös a képaránya.

Ha megnyomod az F5-öt, a statisztika ablak megmondja neked, hogy ez egy 16:9-es stream.

Amikor megnézed a filmet egy szoftveres DVD lejátszóban a következőhöz hasonló képet fogsz kapni:

Ez már jobban néz ki, nem igaz? Az emberek többé nincsenek összenyomva, nem vékonyak, és úgy néznek ki, mint ahogy nagyképernyőn kinéztek.

Mi történt? A stúdió egy anamorf szélesvásznú átalakítást végzett. A filmet levették a kameráról(ahogy a bal oldalon látszik), majd vízsztintesen összenyomták, hogy ráférjen a dvd felbontására (első kép). Ezután beállítoták 16:9-re a képarány (DAR) jelet, amely megmondja a lejátszónak, hogy újra nyújtsa szét a képet.

Matematikailag ez a következőképpen néz ki: Van egy 720x480-as MPEG-2 streamünk. Ha megszorzod a függőleges felbontást a képaránnyal (480*16/9=853==~850), amely megadja a vízszintes felbontását a megfelelően széthúzott filmek. Tehát a 720x480-as stream vízszintesen 850x480-ra lesz széthúzva lejátszás közben. Ez teszi lehetővé, hogy a DVD teljes függőleges felbontását használjuk, amely maximális minőséget nyújt.

Amikor Pc formátumba kódolunk(pl DivX), először szét kell húzni a képet, aztán lehet átméretezni az általunk kívánt felbontásba (ez megfelelne egy 1:1-es DARral rendelkező filmnek). Az asztali lejátszók VCD vagy SVCD formátuma esetén más a helyzet, hiszen ezeknek nincs DAR jelzésük (4:3 vagy 16:9, ahol az utóbbi nem mindegyik ismert lejátszón fog működni). Akkor lássuk mit kell tenni. Az első lépés, hogy megtudjuk a megfelelő képarányát a DVD felbontásnak. Hogy ezt megtehessük a képnek a következőképpen kell kinéznie:

Hasonlítsd ezt össze az első, valamint a második képpel. Láthatod, hogy ugyanaz a felbontása mint az elsőnek, de ugyanolyan(jó) képaránya van mint a másodiknak. Ez a folyamat, amikor veszünk egy képkockát és DVD felbontásba teszük, megtartva a megfelelő képarányt az úgy nevezett letterboxing. Amint az látszik kevesebbet használunk a rendelkezésre álló függőleges felbontásból. Ez ideális a 4:3-as TVkre, mivel a kép megjeleníthető úgy ahogy van, ellenben, 16:9-es DVD esetében a lejátszónak először ezt a letterboxing átalakítást kell végrehajtania(amely magában foglal egy csekély ámde nem feltűnő minőségromlást). Ha nem megfelelően állítottad be a DVD lejátszódat (4:3 TV= állítsd a TV formátumot 4:3, vagy 4:3 letterboxedra, 16:9 TV: állítsd a formátumot 16:9-re), akkor nem lesz letterboxolás és a kapott kép olyan lesz mint az első képen.

Amit fontos itt megjegyezni az az, hogy a lejátszó letterboxolást végez a 16:9-es lemezen, ha 4:3-as TVn nézed. Mikor ilyen streamet kódolunk VCD vagy SVCD-be, ez a folyamatot szintén meg kell tenni. Sajnos az egyetlen kódoló amely támogatja a DAR megválasztását, az a TMPG (válaszd ki a forrás képarányát a haladó beállításokban(advanced settings) és a video arrange mode-ot teljes képernyőre, a képarány megtartása mellett). Amikor nem TMPG-t használasz más módszerrel kell megoldani a megfelelő letterboxolást. Egy megoldás lehet a VirtualDub, ahol kisebb felbontásra méretezel át, mint a cél felbontása, és ezek után fekete sávokat adsz hozzá. (ennélfogva az átméretezési paraméterek a CCE guideban kissé furcsának tűnhetnek elsőre).

Vannak DVDk, amelyeknek 4:3-as a DARja, de mégis szélesvásznú képet tartalmaznak. Valójában ezek letterboxed szélesvásznak. Ezeket a DVDket az előbb elmagyarázott mód szerint készítették. Amikor ezeket a DVDket 16:9-es TV-n nézed a képet vízszintesen és függőlegesen is szét kell húzni, amíg egy anamorphic szélesvásznú képnél csak vízszintesen kell széthúzni , amely ezáltal nagyobb függőleges munkateret ad, ezáltal jobb minőségű képet is. A DVD korszak kezdetén a letterbox szélesvásznú átalakítások nagyon népszerűek voltak , különösen az Amerikai stúdiókban, amíg Európában a 16:9-es TVk népszerűbbek, és ezért ez volt a szabvány a kezdetektől. Szerencsére most már a DVDk 16:9-ek, és csak néhány makacs rendező és pár szegény stúdió utasítja el a 16:9 átalakítást.

Azt már talán tudhatod, hogy a VCDnek és az SVCDnek a felbontása nem 4:3 annak ellenére, hogy a DARjuk 4:3. De az SVCD 480x480 és ha végzel egy kis számítást a fenti szabály szerint(480*4/3=680), akkor a kimeneti felbontás 640x480, amely megfelel a 4:3nak. A video vízszintesen összenyomva tárolódik a lemezen, és lejátszás alatt terül csak szét. Tehát ha egy teljes képkockát kiszedsz az (S)VCD-ről, akkor nem lesz megfelelő a képarányam tehát ugyanaz a helyzet mint a DVDvel.

Fontos dolog fejben tartani azt, hogy a Windows Média Lejátszó általában nem tud a DAR-ról (ez függ attól, hogy milyen MPEG-2 szűrű van installálva), ezért előfordulhat, hogy az SVCD MPG-t 480x480-ban játsza le, és összenyomottnak tűnik. De aggodalomra nincs ok. A SVCD lejátszók rendesen ki fogják nyújtani és megfelelő képarányt fognak biztosítani.

Pan & Scan átalakítások

Vessünk egy pillantást a video történelmének egy szomorú epizódjára: mivel sok TV manapság még mindig a 4:3 formátumot használja, sok filmet pan&scan másolatokban adnak ki, más szóval: Betöltik a teljes képet. 16:9-es TV tulajdonosok gyűlölik a 4:3-as filmeket teljes szívükből, és remélem miután ezt elolvasod soha többé nem veszel ilyen silány átalakításokat, mert ezek teszik tönkre a videozást. Szerencsére a DVD korban ezek egyre rikábban fordulnak elő, annak köszönhetően, hogy a DVD egyre közkedveltebb lesz és kölcsönözni is lehet már.

Nézzük meg mégegyszer a forrásunkat.

A pan&scan átalakításnál az történik, hogy a forrás képkockának(amelynek 1:1.33 vagy 4:3 képaránya van) egy részét levágják. Ezt a piros négyzet szimbolizálja a képen. Az „ablak” nem fixált de rugalmas. Tehát amikor a színész átmegy a jobb oldalra az ablak követni tudja őt egy bizonyos fokig. Ez a pan (horpasztás) része a pan&scannek. Bizonyos esetekben az ablak rá is közelíthet a framere, ez a scan.

Amint az látható a képekből a pan&scan átalakítások rengeteg részét elveszik a képnek és elrontják a rendező elképzelését arról, hogy nézzen ki a film.

Az oldal utolsó frissítésének dátuma: 2004.05.27.
Fordította: LoSTaNT